AR-Team logo
TIIMI JA YHTEYSTIEDOTKILPAILUKALENTERI JA TULOKSIAENDURANCE SALOON
 
 


Endurance Saloon lajina

Endurance on moottoriradoilla ajettavaa kestävyysajoa. Kilpailut ovat kuuden tunnin mittaisia joukkuekilpailuja, aktiiviset seurat ovat järjestäneet myös 3 tunnin mittaisia jäsentenvälisiä kilpailuja.

Lajin pitkät kilpailut ja joukkuekilpailumuoto tuo mukaan myös mielenkiintoisen taktikoinnin. Lajin kehityttyä on tämä taktikointi noussut jo melko ratkaisevaan rooliin.
Joukkueessa voi olla 3-8 kuljettajaa, joten koko joukkueen nopeus, tasaisuus ja luotettavuus on ratkaisevassa roolissa, kun ruutulipun heilahdettua katsotaan kilpailun menestyjät.

Kuljettajilla tulee toki olla kovien ajohalujen lisäksi kilpailijalisenssi ja endurance-tutkinto tai rataleima. Yksittäiselle kuljettajalle tulee yhdessä kilpailussa ajoaikaa n. 45-60min Eli kesällä ajettavissa kilpailuissa kuumassa autossa vietetty tunti vaatii myös kuntoa.

Luokat

Kestävyysajossa on kaksi erillistä pääluokkaa, racing ja saloon. Racing-luokassa käytetään auton myyntivelvoitesääntöä jokamiesluokan tapaan, joten rennon lajin kokeilukynnys on pidetty matalalla. Saloon-luokassa autojen rakentelu on viety pidemmälle ja autot ovatkin tänä päivänä jo täysiverisiä kilpa-autoja. Erimerkkisiä autoja lajin parissa näkee useita, joskin BMW ja Honda ovat yleisemmät merkit lajin parissa. Endurancen lajin kehityksestä kertoo myös se, että kilpailijat ovat auton kehittämisen lisäksi alkaneet kehittää myös kuljettajiaan.

Tiimit ovat huomanneet, että hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi nopeaa autoa tärkeämpi on tasainen joukkue ja luotettava auto. Tämä kehitys on tervetullutta ja pitää kilpailemisen mielekkäänä. Yhteen kilpailuun osallistuu 30-65 autokuntaa eli jokaisessa kilpailussa on 140-350 kuljettajaa.
Kilpailut Endurancessa kilpailee vuosittain 100 tiimiä. Kansallisia kilpailuja järjestetään vuosittain kymmenisen kappaletta.

Endurance Saloonissa luokan auto rakennetaan vakioautosta, ja sen muuttamiseksi kilpa-autoksi on tarkat säännöt. Lajin kattojärjestönä on AKK-Motorsport.

Vakiona auton maksimiteho ei saa ylittää 170.
Ahtaaminen ei ole sallitua, mutta muilla keinoin moottoria saa virittää Autossa on turvakaaret, jarrut ja alusta vaihdetaan kilpailukäyttöön tarkoitettuihin osiin. Turvatankki (max. 26 litraa) ja sammutin kuuluvat pakollisiin turvavarusteisiin.

Endurance Saloon -luokkaan määrätty rengas on Hankook Ventus RS-232 Z212

   
© AR-Team 2013 | harha.fi